donderdag 22 augustus 2013

2e etappe Plymouth-La Coruna

Op maandag 5 augustus gooien we om 09.15 uur los in Plymouth. Het is regenachtig weer en op zee staat nog een flinke deining uit het ZW. De wind waait W-5 dus we kunnen nagenoeg onze koers naar Ushant van 205 graden aanhouden. We passeren Eddystone Rock en in de middag klaart het op en neemt de wind soms af tot onder een voor ons aanvaardbaar nivo. Dat komt overeen met 3 knopen over de grond, daaronder gaat de motor bij. Het lucht/brandstofprobleem lijkt te zijn opgelost. De motor loopt prima. We lopen vier uur op vier uur af, ik doe de 8-12, de 16-20 en de 00-04 wachten en Andrew de andere. Andrew is de eerste nacht een beetje zeeziek, maar dat gaat gelukkig snel over.
We komen in ons ritme en omdat het weer meewerkt is het een comfortabele reis. We hebben regelmatig dolfijnen om de boot en in de nacht zien we het lichten der zee. Om vijf uur in de middag drink ik een biertje (Andrew soms al om 4 uur !t) en om zeven uur wordt er iets gegeten. Op vrijdagochtend 9 augustus krijgen we land in zicht, de Estaca de Bares, de meest noordelijke kaap van Noord Spanje. Tot La Coruna is het dan nog 40 mijl varen. Er is weinig wind dus de motor moet bij. Om 12.30 uur begint het gelazer weer. De motor begint te hakkelen en stopt er mee !
We kijken elkaar aan en het enige wat er uit komt is KUT !!! Toch weer lucht in de brandstof !  Ik ga maar weer ontluchten en opnieuw starten. De laatste 30 mijl moet ik dat gemiddeld om de 15 minuten doen om de zaak aan de praat te houden. Dus met onze gemiddelde snelheid van 5 knopen zo'n 25 keer. Ik zit onder de dieselolie, maar om 19.00 uur maken we vast in La Coruna bij de Clube Nautico.
We zijn toe aan een biertje, een lekkere douche en iets te eten, welke behoeften in genoemde volgorde worden bevredigd. Andrew heeft van Ka gehoord dat een van zijn vrienden vrij onverwacht is overleden en dat die begin volgende week zal worden begraven. Op zaterdag blijkt er zowaar een goedkope rechtstreekse vlucht te gaan van La Coruna naar Amsterdam (Vueling ?) waar nog plaats vrij is. Dus besluit Andrew maar gelijk te boeken en de volgende morgen om 08.40 uur zit hij al in het vliegtuig naar Amsterdam. Vanaf dan ben ik weer solo-zeiler. Bij de havenmeester informeer ik naar de mogelijkheden voor mechanische assistentie voor de motor, dat kan pas vanaf maandagmorgen, dus in het weekend wat geklust en La Coruna bezocht. Ik ben hier in het verleden heel vaak geweest met de mv. Hoendiep en ook op mijn eerste Atlantische ronde was ik hier een paar dagen. La Corna is een aardige stad en zo'n beetje het centrum van Galicië. In juli en augustus zijn er in heel Spanje in veel steden feestweken waarin veel gedanst, gezongen en gedronken wordt. Gewerkt wordt er dan niet, de bedrijven gaan dicht en de mensen gaan de straat op. In kraampjes worden de lokale producten gepromoot en geconsumeerd en de zang en dans zijn uitingen van de culturele geschiedenis. In Coruna verbeelden ze de strijd van de Spanjaarden tegen de Moren (dus de Katholieken tegen de Arabieren). Een als Yasser Arafat verklede man werd belaagd door een groep woest uitziende Spaanse jongelingen.
Op maandag komt elektromonteur José aan boord en demonteert de generator en de TWC-regelaar voor een check-up. Het bleek op het laatst ook dat de motor (de generator) de accu's niet oplaadt.
Dit was niet eerder echt opgemerkt omdat de 2 zonnepanelen overdag voor het opladen zorgdragen.
De volgende meldt José dat de koolborstels van de generator vervangen dienen te worden en dat hij op woensdag de zaak kont remonteren. Dat komt dus in orde en op woensdagsmiddags komt een dieselmonteur om naar het luchtprobleem te kijken. Hij spreekt geen woord Engels en het kost me veel moeite om hem uit te leggen wat het probleem is. Ik suggereer dat de brandstofpomp moet worden gecontroleerd en wellicht vervangen. Het is inmiddels vijf uur in de middag en zie aan de monteur dat hij al naar zijn lange weekeinde verlangt, morgen is weer een feestdag en vrijdag wordt ook niet veel gedaan, en de pomp die zal moeten worden besteld en dat wordt dus op zijn vroegst dinsdag volgende week. Daar wil ik niet op wachten, dus vertrek ik de volgende ochtend om 09.00 uur, na te hebben getankt, met weinig wind richting Finisterre.
De volgende keer daarover meer !
Groeten Pieter


Suluk voor anker op de rede van Finisterre

Geen opmerkingen:

Een reactie posten