maandag 12 augustus 2013

1e etappe Gouda-Plymouth

Op zaterdag 21 juli al om 08.30 uur losgegooid van de sluis in de museumhaven.
Ik vond de borrel zelf erg geslaagd en geloof dat alle aanwezigen het ook naar hun zin hadden
Ik zag vooral lachende gezichten.
Zonder veel problemen naar Rotterdam gevaren en om 13.00 uur door de Erasmusbrug.
Bij Maassluis begonnen de eerste motorproblemen, lucht in de brandstofleiding, dus ontluchten
en verder modderen. Op het zeil de waterweg uit en na de laatste paddestoel met toestemming van
 Verkeerscentrale Maasmond bakboord uit richting Dover.
In de nacht voor Zeebrugge verrast door een nieuw aangelegde windfarm die niet op de zeekaart stond. Met de nodige inspanning het geheel ontweken en de volgende dag het verkeersscheidingstelsel overgestoken (haaks). Die avond in dichte mist langs Dover gezeild en
koers gezet naar Wight. In de nacht weinig wind en dus motor weer bijgezet.
Net voorbij de Royal Sovereign Lightfloat weer lucht in de brandstofleiding en dus
besloten om de Solent in te varen om te gaan repareren. Maken om 09.00 uur vast
in Hasler Marina in Gosport/Portsmouth en krijgen om 12.00 uur hulp van een jonge monteur
van een Yanmar dealer die een aantal filters en koperen ringen vervangt à reason van 132 English
Pounds. Die avond eten Andrew en ik gezellig in het Lightship Restaurant en de volgende dag vertrekken we vol goede moed richting Lymington. Met goede wind langs Cowes en Yarmouth gezeild en om 17.00 uur vastgemaakt in de Berthon Marina in Lymington. We drinken een biertje op een terras aan het water en eten lamsvlees met peultjes en aardappelen aan boord. Vertrekken de volgende dag richting Poole, we varen in mistig weer langs de Needles en we komen met mooi weer aan op de rede van Poole. Daar blijkt de motor niet te koelen, dus vastgemaakt aan een mooring en
gerepareerd. Waarschijnlijk lucht aangezogen tijdens de zeegang. Later aangelegd bij de Parkstone Yachtclub, alwaar lekker gegeten. De volgende middag om 13.00 uur vertrokken in westelijke richting, eerst langs Anvil Point en daarna voorbij Albans Head alwaar sterke stroming (springtij)
een wilde zee met "overfalls" veroorzaakt. Suluk trekt zich er weinig van aan, alleen de bemanning krijgt een paar klappen water in zijn nek. Vanwege het goede weer besluiten we om de nacht door te varen langs Portland Bill en Start Point. Aan het eind van de middag valt de wind weg en verzeilen we in dichte mist. De motor gaat weer bij en de uitkijk wordt verscherpt. Met een hakkelende motor komen we in de middag aan in de Queen Anne's Battery Marina in Plymouth. We nemen gelijk diesel
bij het invaren van de haven maar er gaat in eerste instantie maar 12 liter in de tank. Als ik de brandstoftank peil blijkt dat hij helemaal vacuum heeft gezogen ! Het blijkt dat de tankontluchting verstopt is, wat waarschijnlijk de oorzaak is van de motorproblemen. Die avond eten we in een leuke pub aan de haven in een gezellig havenkwartier van Plymouth genaamd "The Barbican". We bekijken de weersvoorspelling voor de Biscaye voor de volgende dagen en dat ziet er niet goed uit !
Zeker een week met verkeerde wind dus besluit Andrew voor een weekje terug naar Nederland te gaan. Ik blijf aan boord en doe verschillende klussen. Op dinsdag en woensdag maak ik een 2 daagse wandeling naar het landinwaarts gelegen Tavistock, onderweg neem ik een bed en breakfast in Yelverton aan de rand van de Dartmoor. De wandeling is prachtig en voert over een in onbruik geraakte spoorweg met vele oude viaducten en door mooie bossen. Op zaterdag  3 augustus is Andrew weer terug en de vooruitzichten voor de komende week zijn goed. We besluiten op maandag 5 augustus te vertrekken richting La Coruna in NW Spanje. Daarover de volgende keer meer.
(Foto's zijn wel gemaakt , maar invoeren in dit blog is nog niet gelukt, wellicht later.)
Suluk op wal in Dintelmond

Suluk in Queen Anne's Battery Marina / Plymouth

Suluk in La Coruna

1 opmerking: